Ik ben ook maar een mens met koopbehoefte

23 aug

Ja, ik beken, ook ik bezoek niet altijd alleen maar zakelijk een bedrijf. Vaak komt het voor dat ik ergens met een zakelijke bedoeling binnenloop en daar later graag nog eens terug kom voor een privé aankoop. Niet alle ondernemers hebben zin een gesprek met de zoveelste verkoper en proberen mij zo snel mogelijk weer de deur uit te krijgen. Ze vergeten echter één ding: verkopers hebben ook een privé leven met koopbehoeften.

Regelmatig komt het voor dat ik binnen een paar minuten compleet gedesilussioneerd een bedrijf verlaat met een gevoel van ‘hier kom ik nooit weer’. Eén van de vaakst genoemste redenen uit het smoezenboek, namelijk geen tijd, komt behoorlijk ongeloofwaardig over in een schitterend ingerichte showroom waar in geen velden of wegen een klant te bekennen is.

Gelukkig komt het ook voor dat ik op een vriendelijke manier wordt ontvangen, ook al is er verder geen interesse. En dat zijn dan meestal ook de bedrijven die niet klagen dat het rustig is, zij investeren in hun klant en bedienen deze zoals het wordt verwacht. En dat is mooi, want een tevreden klant zal dat graag vertellen aan anderen.

Voor een ondernemer maakt het qua tijdsinvestering niets uit of hij iemand vriendelijk te woord staat of niet. Commercieel gezien is het een wereld van verschil. Ook vertegenwoordigers/verkopers beschikken immers over een uitgebreid netwerk van relaties en kennissen waarmee hij zijn positieve ervaringen deelt.

Dus beste ondernemer investeer in vriendelijkheid, zie iedereen die binnenstapt als een klant; het kost je niets, je kunt er alleen maar mee winnen.

Klantvriendelijkheid, een illusie of werkelijkheid? Klik op onderstaande link:

http://www.youtube.com/watch?v=SSgyDvnm4wQ&feature=share

Plaats een reactie